صهیونیسم مسیحی
سعید زاهدی
مسیحیان انجیلگرا گاهی اوقات متهم میشوند که بهاندازهی کافی نسبت به سیاست علاقمند نیستند. شاید این اتهام در بسیاری موارد صدق کند اما مطالعهی چالشبرانگیز استفان سایزر دربارهی صهیونیسمِ مسیحی نشانمیدهد که دستِ کم در زمینهی سیاستهای خاورمیانهی معاصر، آنها قطعاً اینگونه نیستند.
دکتر استفان سایزر، نویسندهی کتاب صهیونیسم مسیحی، همانند بسیاری دیگر از منتقدان غربی جریان صهیونیسم مسیحی، در جوانی از بازدیدکنندگان ارض موعود و متاثر از تبلیغات شورآفرین انجیلگرایان آمریکایی، بوده است. جرقهای که از دیدار با مسیحیان بومی فلسطین و مشاهده واکنش مسیحیان غربی در نادیده انگاشتن آنها در ذهن وی درخشید، او را به تحقیق و بررسی آکادمیک جریان صهیونیسم مسیحی واداشت. کتاب حاضر یکی از ثمرات پر بار و ارزشمند سی سال مطالعه و تلاش پیگیر و ارزیابی دقیق اوست و به لحاظ گستردگی مطالب و شمول آنها، در عین رعایت اختصار، کتابی جامع و فراگیر است. او در این مسیر به عنوان اندیشمندی آزاداندیش، امانت و انصاف را رعایت کرده است.
سایزر در کتاب خود، برخلاف بسیاری دیگر از کتابهای ترجمه شده به فارسی در این موضوع، بیش از پرداختن به اسطورههای صهیونیسم یهودی و جریانات و پیامدهای صرفاً سیاسی روابط صهیونیسم مسیحی و صهیونیسم یهودی، به نقد و واکاوی بنیانهای جریانات کلامی و الهیات مسیحیت، درون جنبش صهیونیسم مسیحی پرداخته و آنها را بررسی و دستهبندی کرده است. کتاب او همچنین شامل جریانشناسی، شخصیتشناسی و دستهبندی صریح و باریکبینانهی بنیانگذاران جریان صهیونیسم مسیحی است.
دستهبندی سایزر بر مبنای تاریخچه، مبانی آخرتشناسی و شخصیتنگاری افراد برجستهی شاخهی اصلی صهیونیسم مسیحی شکل گرفته است. نویسنده در سراسر کتاب با ارایهی نقل قولهای و شواهد مستدل، مجموعهای گزیده و جامع از اطلاعات را ارایه میکند تا خواننده خود قادر به نقد، بررسی و نتیجهگیری از مطالب عنوان شده در کتاب باشد.
کتاب در چهار فصل با عنوانهای زیر تدوین شده است:
1. ریشههای تاریخی صهیونیسم مسیحی
2. اصول الهیات صهیونیسم مسیحی
3. پیامدهای سیاسی صهیونیسم مسیحی
4. نتیجهگیری
علاوه بر مباحث فوق، واژهنامهای فراگیر درباره مفاهیم و کلمات کلیدی در جریانشناسی صهیونیسم مسیحی در کتاب گنجانده شده است. همچنین کتابنامهای جامع و کامل از سایر کتابهای منتشر شده در موضوع مذکور در پایان کتاب آمده است.
در زیر بخشهایی از پیشگفتار کتاب به قلم دیوید پیترسون مرور میشود:
مسیحیان انجیلگرا گاهی اوقات متهم میشوند که بهاندازهی کافی نسبت به سیاست علاقمند نیستند. شاید این اتهام در بسیاری موارد صدق کند اما مطالعهی چالشبرانگیز استفان سایزر دربارهی صهیونیسمِ مسیحی نشانمیدهد که دستِ کم در زمینهی سیاستهای خاورمیانهی معاصر، آنها قطعاً اینگونه نیستند. ولی آیا پایههای الهیاتی این وضعیتِ سیاسی گمراه شده و برآیند آن مخالف خواسته خدا است؟
برآورد دقیق استفان از این جنبش نشان میدهد که الهیات واقعاً برای آنها موضوعیت داشته و اگر نگاه الهیاتی آنها نادرست باشد، پیامدهایش مصیبتبار میشود. او در فصل اول کتاب به بررسی تاریخی توسعهی این جنبش پرداخته است. گذارهای صهیونیسمِ مسیحی از انگلستانِ کشاورزیِ ابتدای قرن نوزدهم، تا شاخهی اصلی انجیلگرای امریکایی آن در قرن بیستم را مرور کرده و با دلایل تاریخی و تفسیری درگیر شدن صهیونیسم مسیحی با مکاتب مختلف اندیشه را متذکر میشود.
استفان در فصل دوم کتابش به تحلیل و مرور مبانی الهیات صهیونیسم مسیحی پرداخته است.
فصل سوم این کتاب نشان میدهد که چگونه باور به برگزیده بودن یهودیان(و نه مسیح و کلیسا) بهعنوان قوم برگزیدهی خدا، صهیونیستهای مسیحی را بهتصدیق و تبرئهکردن بسیاری از سیاستهای کنونی دولت اسرائیل مثل الحاق زمینهای فلسطینیان و اسکان یهودیان در آنها هدایت کرده است. بازگشت یهودیان به اسرائیل واقعاً حمایت و تسهیل میشود و دولتهای غربی تحت فشار قرار میگیرند تا سفارتهای خود را به اورشلیم برده، آن را بهعنوان پایتخت الهی و انحصاری یهودیان بهرسمیت بشناسند. آنان که معتقدند متون مقدس بازسازی معبد در اورشلیم و از سرگیری نظام کهانت و قربانی را پیشگویی کرده، در درجات مختلف به حمایت از سازمانهایی که درصدد بازسازی معبد یهودی هستند میپردازند. آنگونه که استفان نتیجهگیری کرده: «از آنجا که صهیونیستهای مسیحی اعتقاد دارند جنگی مکاشفهای میان خیر و شر در آیندهای نزدیک روی میدهد، دورنمایی از صلحی پایدار میان یهودیان و اعراب وجود ندارد. در حقیقت، آنانی که طرفدار سازش اسرائیل با اسلام یا همزیستی با فلسطینیان هستند، کسانی هستند که عازم مقابله با خدا و اسرائیل در جنگ قریبالوقوع آرماگدون هستند.» من امیدوارم صهیونیستهای مسیحیای که این کتاب را میخوانند در نظر داشته باشند که کتابرا کسی نوشته که همانند آنان به وحی و برتری متون مقدس باور دارد و سعی کرده با دقت، چالشی را که در برابر خط خاص تفسیری آنان وجود دارد بیاورد.
این کتاب سال 2004 برای اولین بار در انگلستان چاپ شده و تا 2006 به چاپ سوم رسیده است. استفان سایزر که خود از کشیشان دانشگاهی آمریکا بوده و یک کاتولیک متعصب بهشمار میآید، پیشتر هم دراین مورد و در رسالهی دکترایش در این زمینه قلمزده است. کتاب اخیر او با نام«مسیحیت صهیونیستی؛ نقشه، راهی به آرماگدون» را خانهی فرهنگ و هنر سافیا ترجمه کرده و در دست انتشار دارد.
طراحان «هر روز یک استعفا» در مجلس ششم، به فکر بازگشت افتاده اند
نماینده قائنات با بیان اینکه اصلاحطلبان پرشور و با دوری از افراط در انتخابات مجلس هشتم شرکت کنند،گفت:البته در این میان، برخی افراطیها که طراح «هر روز یک استعفا» در مجلس بودند نیز امید به بازگشت دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، موسی قربانی سومین ناطق پیش از دستور جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برخی نمایندگان افراطی مجلس ششم برای تصاحب کرسیهای مجلس هشتم یادآور شد: شاید لازم باشد به مرور خاطرات تلخی بپردازیم که در مجلس ششم اتفاق افتاد و باعث پدید آمدن مجلس هفتم شد.
وی با طرح این سؤال که چه شده که مجلس ششمیها امیدوار به بازگشت شدهاند و برای تصاحب مجلس هشتم تلاش میکنند؟ خاطرنشان کرد: آنها در همین مجلس نیز برای گذراندن وقت تریبون مجلس هفتم برنامهریزی میکنند؛ راستی فکر کردهاید اگر دوباره بازگردند چه خواهند کرد؟
نماینده قائنات یادآور شد: کاش فراموش نمیکردیم کسانی که با رای مردم به خانه مردم رفته بودند و از جیب مردم حقوق میگرفتند، استعفای دست جمعی داده و با طرح هر روز یک استعفا، فضا را متشنج کرده بودند، عجیب این که برای مخالفت با استعفا، افرادی را انتخاب میکردند که همان حرف مستعفیان را بزنند.
قربانی ادامه داد: ای کاش فراموش نمیکردیم که این نمایندگان در خانه ملت دست به تحصن گروهی میزدند و بعضی وزرا و معاونین آنها بعد از ظهرها به خدا قوت آنان میآمدند. همین نمایندگان با دعوت از رسانههای خارجی حرفهایی به آنها میزدند که گویا فردا مردم به کمک آنها خواهند آمد و کار نظام را یکسره خواهند کرد، غافل از آن که مردم دست آنها را خوانده بودند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: کاش به خاطر داشتیم که روزی از مجلس ششم نگذشت مگر این که نمایندگان به فحاشی به قوه قضائیه، سپاه، شورای نگهبان و دیگر نهادهایی که آنها را منتسب به دولت نمیدانستند، نپرداختند.
وی با یادآوری اینکه این نمایندگان برای دفاع از مجرمین تا آستانه تعطیلی مجلس پیش رفتند، تصریح کرد: یادمان نمیرود نمایندگان یک استان به جز یک نفر از آنان استعفای دست جمعی دادند، که بعضی از آنها هنوز هم در این مجلس حضور دارند.
نماینده قائنات خاطرنشان کرد: ای کاش یادمان بود وقتی یک نماینده حرفهای ناشایستی از تریبون رسمی مجلس ایراد کرد، به نمایندگان اصولگرا اجازه تذکر ندادند و وقتی خبرنگاران از نایب رئیس مجلس پرسیدند که چرا به نمایندگان اصولگرا فرصت پاسخ ندادید جواب داد چون گردنم کلفت است.
قربانی با بیان اینکه بعضی از اصلاحطلبان تا آنجا جلو رفتند که با سرزنش آقای خاتمی مواجه شدند و پروژه عبور از خاتمی را مطرح کردند، تصریح کرد: اگر مدیریت آقای کروبی در مجلس نبود معلوم نبود بر سر مجلس چه میآوردند.
وی با تاکید بر اینکه اصلاحطلبان باید از گذشت خود عبرت بگیرند، تاکید کرد: آنها باید با حضور فعال در انتخابات مجلس هشتم، از افراطیگری و ساختار شکنی پرهیز کنند تا به سرنوشت گذشته دچار نشوند.
قربانی خطاب به جریان اصولگرا تصریح کرد:اصولگرایان باید بدانند که مردم طرفدار آنان هستند اما پیروزی آنان در گرو وحدتشان است. آنها باید از تجربه انتخابات شوراها بهره جسته و راه اتحاد پیشه سازند.
این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «صدای عمومی مجلس ششم با خیلی از مبانی و اصول نظام مغایرت داشت»، خاطرنشان کرد: به گفته ایشان، رفتن به سمت تحریم انتخابات، رفتن به سمت استعفای نمایندگان و اعتصاب در مجلس مسائلی بود که قبل از مجلس هفتم وجود داشت و در چنین فضایی مجلس هفتم روئیده است.