سیب هلو یاس

بسم الله الرحمن الرحیم

سیب هلو یاس

بسم الله الرحمن الرحیم

رویدادهای مهم بین المللی سال 2007


بیماری و شایعه احتمال مرگ رهبر کوبا، ادامه مناقشه پیرامون برنامه هسته ای ایران تا اعتراف آژانس و سرویسهای اطلاعاتی آمریکا به صلح آمیز بودن آن، اصرار آمریکا برای عدم خروج نظامیان این کشور از عراق، تغییر رهبری در فرانسه و انگلستان، مباحثات بدون سازش در خصوص کوزوو، جنجال سیاسی در اوکراین و تیرگی روابط روسیه با برخی کشورهای قلمرو حاکمیت شوروی سابق.
  
 
به گزارش فارس، روزنامه «راسیسکایا گازیه تا» به ارزیابی از رویدادها و روند تحولات مهم بین المللی در سال 2007 پرداخته است:
سال 2007 با خبر بیماری و شایعه احتمال مرگ فیدل کاسترو، رهبر کوبا آغاز شد. رسانه‌ها‌ی گروهی اروپایی و آمریکایی تاکید داشتند که حال کاسترو بسیار وخیم بوده و 3 عمل جراحی روی وی ناموفق بوده است. ولی رهبر کوبا در اواخر فوریه در صفحه تلویزیون این کشور ظاهر شده و اعلام کرد که فعلا قصد ترک این دنیا را ندارد.
در طول سال 2007 مناقشه پیرامون برنامه هسته ای ایران ادامه داشت. تمایل مصرانه ایران برای تبدیل شدن به کشوری هسته ای، موجب نگرانی جامعه بین الملل شده بود. در اواخر ماه مارس شورای امنیت قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن تحریمهایی بر ضد ایران در نظر گرفته شد. در عین حال کارشناسان به خطر امکان توسل به زور در قبال ایران اشاره می‌کردند.
البته در ماه اکتبر و پس از حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در 62-مین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، روند اوضاع تغییر پیدا کرد. وی اعلام کرد که تهران قصد جنگ با آمریکا را ندارد و مهمتر از آن اینکه هدف ایران از توسعه برنامه هسته ایش، تولید بمب هسته ای نیست. پس از آن بود که ابتدا آژانس بین المللی انرژی اتمی و بعد هم سرویسهای اطلاعاتی- جاسوسی آمریکا در خصوص صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران اعتراف کردند.
ایالات متحده آمریکا که امیدوار بود عملیات نظامی در عراق هر چه سریعتر و بطور موثر به پایان برسد، در هدف خویش ناکام ماند. کنگره این کشور در ارزیابی خود از اوضاع عراق آن را شکست خورده دانست. البته دولت بوش همچنان اصرار دارد که نظامیان آمریکایی نباید عراق را ترک کنند.
در سال 2007 اوضاع پیرامون کوزوو بطور غیر منتظره وخیم شد. در ماه مارس بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد طرح آتیساری برای حل این مسئله را به شورای امنیت ارائه کرد که روسیه با آن مخالفت کرد. عدم تطابق مواضع آمریکا و اتحادیه اروپا و روسیه به رویارویی طولانی و همچنان حل نشده تبدیل گردید. پریشتینا قول داد که اعلام استقلال کند و بلگراد نیز در پاسخ هشدار داده که با این مسئله به مقابله خواهد پرداخت.
در سال 2007 در فرانسه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و 53 درصد مردم به نیکولا سارکوزی رای مثبت دادند. وی وعده تقویت حاکمیت در فرانسه، نظم، بهبود سطح زندگی و نیز دفاع از عدم وابستگی کشور را به مردم داد.
27 ژوئن 2007 تونی بلر، نخست وزیر انگلستان برکنار شد. گوردون براون نخست وزیر جدید انگلیس شد و این سیاستمدار انگلیسی توانست بعد از 10 سال قرار داشتن در پشت پرده بعنوان وزیر شماره دو، از سایه خارج شود.
در اوایل سال 2007 روابط روسیه و گرجستان تا حدودی رو به گرمی گذاشت. در ابتدا به خاطر بازگشت سفیر روسیه به تفلیس و بعد هم از سر گیری رایزنیهای دو کشور برای حل و فصل مشکلات موجود، ولی این مسئله دوام چندانی نداشت. در ماه آگوست بار دیگر روابط تفلیس- مسکو به دلیل اتهاماتی از طرف گرجستان نسبت به فعالیت نیروهای حافظ صلح روسی در آبخازی تیره گشت و این روند تا کنون ادامه داشته است.
اوکراین در سال 2007 دائما با بحران سیاسی مواجه بود. ابتدای سال جنگ بین رئیس جمهوری و دولت بر همگان آشکار شد. در ماه آوریل ویکتور یوشنکو پارلمان اوکراین را منحل نمود، ولی اکثر نمایندگان پارلمان این دستور رئیس جمهوری را غیر قانونی اعلام کردند. به تعاقب آن روابط بین یوشنکو، رئیس جمهور، ویکتور یانوکوویچ، نخست وزیر و یولیا تیموشنکو وخامت پیدا کرد. تا زمانی که بالاخره در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در 30 سپتامبر، توافق حاصل شد که در نتیجه آن در تاریخ 18 دسامبر یولیا تیموشنکو پس از سه بار تلاش بالاخره به پست نخست وزیری اوکراین رسید.
در استونی هم حوادث پیرامون مجسمه یادبود «سرباز ناجی» مربوط به اتحاد جماهیر شوروی در تالین، جنجالی دیپلماتیک بین روسیه و استونی بوجود آورد.
پس از عملیات ویژه گسترده بر ضد مرکز اسلام گرایان افراطی در مسجد سرخ، اوضاع سیاسی در پاکستان بشدت متشنج شد. در این کشور وضعیت داخلی کمتر از شرایط جنگی نبود. درگیریها، اختلافات سیاسی و خشونت به آنجا انجامید که در 27 دسامبر بی نظیر بوتو، یکی از رهبران مخالفان پرویز مشرف در یک حمله تروریستی ترور شد.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد