سیب هلو یاس

بسم الله الرحمن الرحیم

سیب هلو یاس

بسم الله الرحمن الرحیم

ترکیه سفیر آمریکا را احضار کرد

عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد در پی کشف اسنادی حاکی از پشتیبانی و حمایت تسلیحاتی آمریکا از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، راس ویلسون سفیر آمریکا در آنکارا به وزارت امور خارجه این کشور احضار و از وی درباره این موضوع توضیح خواسته شد. 
به گزارش خبرگزاری فارس، گل در گفت‌وگو با روزنامه ترکی رادیکال با اشاره به اعترافات اخیر تعدادی از افراد مسلح عضو پ.ک.ک که خود را تسلیم نظامیان ترک کرده‌اند، تصریح کرد: ارش ترکیه، اسناد مشخصی را در این خصوص در اختیار دارد.
این افراد در اعترافات خود تأکید کرده بودند که دو خودروی زرهی آمریکایی آکنده از تسلیحات مختلف را با چشم خود دیده‌اند که محتویات آن، تسلیم شورشیان پ.ک.ک مستقر در کوه‌های قندیل در شمال عراق شده است.
وزیر خارجه ترکیه افزود: این اسناد در جریان احضار سفیر آمریکا به وزارت امور خارجه تسلیم وی شد اما وی ضمن ابراز شگفتی از این موضوع متعهد شد نظر واشنگتن را در این باره جویا شود.
وی افزود: من این موضوع را در تماس تلفنی هفته گذشته خود با کاندولیزا رایس نیز مطرح کرده‌ام.
عبدالله گل چند روز پیش اعلام کرده بود: روابط میان ترکیه و آ مریکا در صورت اثبات ادعاهای مربوط به مسلح‌کردن حزب پ.ک.ک توسط آمریکا ضربه شدیدی خواهد خورد.
وی در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور تصریح کرده بود: ما شنیده‌ایم که برخی اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) 100 جعبه سلاح از آمریکا دریافت کرده‌اند.
وی افزود: به محض شنیدن این اعترافات، فوری با فرمانده نیروهای زمینی تماس گرفته و از وی خواستم تا دوباره از این افراد بازپرسی کند و نتایج نهایی را به من اطلاع دهد.
گل تأکید کرده بود که نتیجه کامل این بررسی‌ها سرنوشت روابط ترکیه با آمریکا را تعیین خواهد کرد و اگر این اعترافات درست باشد، باید بگویم که هدف آن ایجاد آشوب و فتنه در روابط ترکیه و آمریکا است.
علاوه بر این، ژنرال یاشار بیوک آنیت، رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که برخی از هم‌پیمانان ترکیه از پ.ک.ک حمایت می‌کنند که اشاره آشکاری به آمریکا بود.
پایگاه خبری عراقی نهرین‌نت نیز اعلام کرد: انتشار اثبات خبر حمایت آمریکا از پ.ک.ک، رسوایی جدیدی برای واشنگتن، زلزله‌ای برای ملت ترکیه و ضربه‌ای بر پیکره دولت این کشور بود که تا کنون می‌پنداشتند آمریکا هم‌پیمان آنها در منطقه است.
این گزارش حاکی است: دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه به اسناد، مدارک و اطلاعاتی دست یافته‌اند که بر اساس آن، نیروهای آمریکایی در شمال عراق، اقدام به پشتیبانی و ارسال تسلیحات برای شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان عراق (پ.ک.ک) برای مقابله با ارتش ترکیه و حمله به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.
این در حالی است که آمریکا بتازگی در اقدامی مشکوک، از ترکیه خواسته بود تا برای سرکوب گروه تروریستی پ.ک.ک وارد عمل نشود.
تونی سنو سخنگوی کاخ سفید بتازگی با بیان این ادعا که حزب کارگران کردستان و سازمان‌های تروریستی، مایه نگرانی واشنگتن هستند گفته بود: البته برای آمریکا حفظ حاکمیت عراق و یکپارچگی ارضی این کشور از اهمیت برخوردار است.
گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که در کاخ سفید فعال است نیز در این باره گفت: آمریکا امیدوار است که این مشکل بدون رویارویی ترک‌ها با اعضای پ.ک.ک حل و فصل شود بگونه‌ای که ترکیه، عراق و آمریکا با هم با تروریست‌ها مبارزه کنند.
انتظار می‌رود رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، فردا (دوشنبه) طرح پیشنهادی ارتش ترکیه برای اجرای عملیات نظامی داخل کردستان عراق برای مقابله با تروریست‌های عضو حزب کارگران کردستان عراق (پ.ک.ک) مطرح کند. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد